Proč Montessori?

Když přijdete do montessori školky, dýchne na vás klid. Uvidíte děti, které jsou pohlcené nějakou aktivitou, na kterou se hluboce soustředí. Na otevřených poličkách jsou atraktivní pomůcky tak, aby na ně děti mohly svobodně kdykoliv dosáhnout a pracovat s nimi bez pomoci dospělého.
Mohou si tak vybrat s čím chtějí pracovat, s kým chtějí pracovat a kde chtějí pracovat. Mohou se kdykoliv najíst, napít, dojít si na wc nebo si odpočinout. Učí se tak vnímat své vlastní tělo a své potřeby. Tato svoboda se pojí se zodpovědností dodržovat určitá pravidla, aby tento systém mohl fungovat.
V montessori třídě je vše navržené podle Dr. Marie Montessorit, ialské lékařky a pedagožky, která na základě vědeckého pozorování dětí navrhla prostor pro děti tak, aby odpovídal jejich vývojovým potřebám. V Montessori školce pracují učitelé, kteří prošli intenzivním školením a vědí, jak pomůcky dětem prezentovat tak, aby s nimi dokázaly pracovat samy. V každé pomůcce je pak zakomponovaná práce s chybou, takže děti se učí z vlastních chyb.
Děti jsou v montesoriovských školách motivovány k aktivitě a jsou vedené ke svobodě a zodpovědnosti, což je připravuje na život v demokracii. Otázkou je, co se děti učí v klasických školách, když sedí celý den v lavicích a pasivně poslouchají výklad paní učitelky, který je třeba ani nebaví. Učí se, že nejdůležitější je poslouchat autoritu. Učí se příliš nevyčuhovat a věnovat se tomu, co je žádané místo toho, aby se věnovali a směřovali svou energii tam, kde mají své nadání a dary. Když jsou děti vedeny tímto směrem, je dobré si představit, co z nich vyroste za dospělé jedince.
Je to 35 let, co tu nemáme komunismus a myšlení lidí se pomalu mění, ale systém vzdělávání máme pořád stejný. Děti stále sedí dlouhé hodiny v lavicích a pasivně naslouchají. Stále jsou hodnoceny známkami, které jsou příliš obecné a děti nemotivují k učení. Naopak u nich rozvíjejí soutěživost a rivalitu. Současné školství děti neučí milovat učení. Učí je se rychle povinným učením prokousat a jít do zaměstnání, aby tak mohly zase někoho poslouchat. Současné vzdělávání tedy vychovává další zaměstnance. Otázkou je, kam my chceme děti vést a co z nich chceme vychovat.

