Montessori vzdělávání získalo široké uznání jako progresivní přístup k vzdělávání předškolních dětí, přesto však přetrvávají nedorozumění ohledně toho, co Montessori skutečně znamená. V tomto článku se budu zabývat tím, co Montessori je a co není, osvětlím podstatu Montessori vzdělávání a popíšu, jak to všeobecně v Montessori školce vypadá.
Co je Montessori?
Montessori vzdělávání není pouze výuková metoda. Je to filozofie, pro kterou je charakteristický respekt, nezávislost a individualizovaná výuka. Je to celistvý přístup ke vzdělávání vyvinutý italskou lékařkou a pedagožkou, Dr. Marií Montessori.
Základní principy Montessori vzdělávání jsou:

Respekt k dítěti:
Podle Montessori jsou děti aktivními účastníky svého vzdělávacího procesu, nikoli pouze pasivními příjemci znalostí. Učitelé respektují jedinečné schopnosti, zájmy a tempo vývoje každého dítěte, vytvářejí prostředí, kde se děti cítí oceněné a podporované.
Přípravné prostředí:
Když přijdete do Montessori třídy, vstoupíte do předem připraveného světa, který podporuje zvědavost a objevování. Od pomůcek z praktického života po smyslové materiály, materiály rozvíjející matematické představy, jazykové dovednosti a kosmickou výchovu, každá pomůcka účelně slouží k celkovému rozvoji dětí a podporuje u nich nezávislé učení.
Věkově smíšené skupiny:
V Montessori třídách jsou obvykle smíšené věkové skupiny, což umožňuje dětem učit se od sebe navzájem. To podporuje sounáležitost skupiny a spolupráci mezi dětmi. Starší přirozeně přebírají vedoucí role a mladší se učí od více zkušených vrstevníků.
Učení vedené dítětem:
V Montessori vzdělávání mají děti svobodu vybírat si činnosti podle svých zájmů a postupovat svým vlastním tempem. Učitelé pozorují děti bedlivě a podle potřeby poskytují individuální vedení a podporu. V montessori pomůckách je zabudovaná kontrola chyby, takže dítě si samo přichází na správný výsledek bez potřeby interakce dospělého. Učí se tím učit, hledat možnosti a pracovat s vlastními výsledky bez porovnávání se s ostatními vrstevníky.

Co není Montessori?
Absolutní svoboda
Nyní bych ráda uvedla, co Montessori není. Někteří lidé se domnívají, že se jedná o chaos a nedostatek struktury. Tyto názory plynou z nedostatečných zkušeností. V Montessori třídě je rovnováha mezi svobodou a strukturou.
Děti sice mají svobodu vybírat si činnosti a učit se ve vlastním tempu, existují však jasné hranice a pravidla, která zajišťují bezpečnost, respekt a řád ve třídě. Tím se vytváří prostředí, které podporuje samostatnost a zodpovědnost dětí, nikoliv možnost dělat si co děti chtějí, ničit pomůcky a práci ostatních.
Nekvalifikovaní učitelé:
Montessori učitelé absolvují specializovaný výcvik v montessori filozofii, metodice a řízení tříd. Jsou to zkušení facilitátoři, kteří vytvářejí podpůrné vzdělávací prostředí, vedou průzkum o dětech a poskytují individuální podporu celostního rozvoje každého dítěte.
Žádné hranice
V Montessori školách jsou hranice zásadní pro vytvoření bezpečného a respektujícího vzdělávacího prostředí. Děti jsou povzbuzovány k samostatnému objevování a učení. Láskyplné hranice jim pomáhají udržet bezpečnost a pořádek. Jedná se o pravidla pro manipulaci s pomůckami, přístup k ostatním dětem, učitelům a zvířatům. Děti se učí fungovat ve společnosti ostatních lidí v souvislosti na dané kultuře.
Co očekávat v Montessori školce?
Když přijdete do Montessori školky, připravte se na opravdu speciální zážitek. Uvnitř naleznete teplé a přívětivé prostředí, kde jsou děti ve středu všeho. Je to místo, kde vyniká jejich jedinečnost a podporuje se jejich nezávislost, kreativita a kritické myšlení od samého začátku.

Kamkoliv se podíváte, uvidíte materiály, které vyzývají k objevování. Od pomůcek z praktického života po pomůcky smyslové, matematické, jazykové a kosmické (přírodověda, zeměpis, dějiny, hudba atp.) Tyto materiály probouzí dětskou zvědavost a zvou děti k hlubokému ponoření se do světa znalostí.
Ale to, co skutečně odlišuje Montessori školku, jsou vztahy, které uvidíte. Učitelé a děti spolu aktivně komunikují se vzájemným respektem a porozuměním. Uvidíte děti různých věkových skupin, které pracují a učí se společně. V Montessori školách jsou věkově smíšené třídy, což umožňuje spolupráci mezi dětmi. Starší se učí vést mladší děti a mladší děti se učí od starších. Společně se učí komunikovat s respektem, řešit problémy a konflikty, což je úžasné, protože tyto dovednosti jim budou sloužit po celý jejich život.

Montessori je více než jen metoda výuky – jde o podporu vzájemného respektu, nezávislosti a individuálního učení, které umožňuje každému dítěti zazářit v jeho vlastním jedinečném způsobu. Je to cesta k lepší společnosti a výchova k míru a k demokratickým principům.
Srdečně proto zvu rodiče, aby se s námi vydali na obohacující cestu v naší plánované Montessori školce. Společně vytvořme prostředí plné lásky, kde děti mohou kvést a prosperovat. Těšíme se na spolupráci s vámi při vytváření změn v životech našich budoucích generací.

I support a compassionate approach to children and focus on creating a safe and stimulating environment where they can grow and develop their full potential.
Podporuji laskavý přístup k dětem a zaměřuji se na vytváření bezpečného a podnětného prostředí, kde mohou růst a rozvíjet svůj plný potenciál.